Apr 16, 2015

LAWATAN SAMBIL BELAJAR - JURUSAN SENI KRAF ROTAN DAN BULUH 2015

LAWATAN SAMBIL BELAJAR
PELAJAR INSTITUT KRAF NEGARA 
JURUSAN SENI KRAF ROTAN DAN BULUH 2015

          Pada 7 Mac 2015 yang lalu Pusat Inkubator Kraf Buluh Simpang pertang menerima lawatan Pelajar Jurusan Seni Kraf Rotan dan Buluh bagi tahun 2015. Buat pertama kalinya Ketua Jurusan Seni Kraf Rotan En. Norizwan Mat Nor bersama pengajar IKN En Saiful Bahri Mohd Nordin, Pn Norashela Abas dan En Shaiful Fadly Md Hairuddin membawa lawatan pelajar ke sini. Lawatan bertujuan mempelajari hal-hal berkaitan buluh dari segi pengawetan dan jenis bahan buluh, produk, pembangunan produk, dan rekaan. Semoga perkongsian yang sedikit dapat memberi sedikit sebanyak manfaat kepada pelajar-pelajar. Terima kasih kepada pihak pengurusan IKN khususnya ketua jurusan rotan En. Norizwan Mat Nor kerana sudi melawat dan sama-sama berkongsi ilmu yang diharapkan bermanfaat.




         Hari yang sama selepas makan tengahari di Simpang Pertang, rombongan diteruskan ke bengkel usahawan kraf buluh iaitu Serting Ilir Kraf. Empunya syarikat Tuan Haji Anuar Awang bersungguh berkongsi pengalaman dalam pembabitan beliau dalam pembutan produk kraf buluh. Diakhir sesi lawatan, sesi soal jawab bersama usahawan diadakan dan seterusnya menikmati jamuan kuih tradisional yang disediakan tuan rumah. Lawatan berakhir jam 3 petang.








Kami wargfa kraf Negeri Sembilan sekali lagi mengucapkan jutaan terima kasih kepada pengurusan IKN khususnya Jurusan Seni Kraf Rotan dan Buluh kerana sudi membawa pelajar ke Negeri Sembilan.

Semoga di bawah kendalian En Norizwan, Jurusan Seni Kraf Rotan dan Buluh akan terus maju jaya dan kepada pelajar-pelajar diucapkan semoga berjaya.


"BUDI BAHASA BUDAYA KITA"

No comments:

Post a Comment

TERIMA KASIH